O projekcie

Sierpinski Carpet Project to międzynarodowe wydarzenie popularno-naukowe mające na celu promocję matematyki i geomerii fraktalnej wśród dzieci i młodzieży na całym świecie. Więcej...

Aktualności

  • 2 kwietnia 2016
    Na Politechnice Śląskiej w Gliwicach ułożono szóstą iterację Dywanu Sierpińskiego w ramach Dnia Sierpińskiego 2016. Zapraszmy do obejrzenia fotorelacji w zakładce Galeria
  • 30 marca 2016
    Piątą iterację Dywanu Sierpińskiego ukończyła Szkoła Podstawowa nr 86 z Krakowa. Fotorelacja w zakładce Galeria
  • 1 lutego 2016
    Ułożono piątą iterację Dywanu Sierpińskiego w Górnośląskim Centrum Edukacyjnym w Gliwicach z udziałem ośmiu gliwickich szkół. Relacja w zakładce Galeria
  • 27 stycznia 2016
    Na Politechnice Gdańskiej, uczestniczącej w polskiej edycji SCP z ośmioma dywanami, właśnie ułożono piątą iterację. Relacje foto i wideo można znaleźć w zakładkach Galeria oraz Media
  • 14 stycznia 2016
    Na Politechnice Śląskiej odbędzie się wykład podsumowujący polską edycję SCP, poświęcony geometrii fraktalnej oraz układenemu Dywanowi Sierpińskiego. Więcej...
Flag Counter


Patroni medialni






O projekcie

Sierpinski Carpet Project to globalny międzynarodowy projekt, mający na celu promocję matematyki i geometrii fraktalnej zapoczątkowany w 2014 roku przez José Luis Rodríguez Blancas, profesora matematyki w Uniwersytecie Almerii (Hiszpania) i Davida Crespo Casteleiro, nauczyciela matematyki w szkole średniej. Obecnie projekt zrzesza ponad 40 tysięcy dzieci z ponad 40 krajów na całym świecie. Losy projektu można śledzić na jego oficjalnej stronie lub na facebooku. Pełna lista uczestników Sierpinski Carpet Project jest dostępna tutaj. Polska edycja jest koordynowana przez Andrzeja Katunina, wykładowcę na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej, wraz z zespołem.

W ramach międzynarodowego projektu, którego polska edycja jest koordynowana przez Politechnikę Śląską, zbudujemy jeden z najsłynniejszych fraktali – Dywan Sierpińskiego, a dokładnie jego szóstą iterację. Istotę budowania kolejnych interacji przedstawia poniższa animacja.



W projekcie uczestniczą głównie dzieci i młodzież szkolna, a każdy uczestnik projektu tworzy dwie drugie iteracje Dywanu.



Każda ośmioosobowa grupa łączy swoje drugie iteracje w trzecią iterację.



Następnie, osiem ośmioosobowych grup (64 osoby z danego ośrodka edukacyjnego) łączy swoje trzecie iteracje w pojedynczą czwartą iterację.



Na tym etapie ośrodki edukacyjne łączą się w celu ułożenia piątej iteracji



lub przesyłają swoje czwarte iteracje na Politechnikę Śląską, gdzie układana jest szósta iteracja.



Finałem projektu jest ułożenie siódmej iteracji, która odbędzie się w Uniwersytecie Almerii 13 maja 2016 roku. Wielkości poszczególnych iteracji są następujące:



Szczegółowy opis poszczególnych kroków jest dostępny w języku polskim na tej stronie w zakładce "O projekcie".